Статева мораль як соціальне явище

znakomstvoСтатева мораль — це моральний устрій, що регулює всі спекти сексуальної поведінки людини в її житті. Це складова частина системі моральних цінностей даної спільноти, що містить в собі норми статевої поведінки людей та етичність, естетичність поглядів звичаїв, що відносяться до статевих відношень.

Статева мораль в історії має досить мінливий характер, особливо як соціальне явище. У середньовічній Європі офіційні християнські норми були досить аскетичними, антисексуальними та засуджувалися не тільки «похіть», але й індивідуальне,що включало духовне кохання. В 2-4 столітті розвивалися сексуальні традиції, що спиралися на загально християнське бачення інтимного життя.

В концепціях християнства нав’язувалася ідея помірності, в великій кількості наявні негативні установки до сексуального життя, тіла, подружжя, жінок, були заборонені будь-які сексуальні зв’язки, що не мали на своїй меті народження дитини. Єдиним можливим не засудженим статевим контактом вважали той, що був спрямований на продовження роду обоязково пари, що зареєстрований в церковному порядку, при цьому тільки дотримуючи певні правила (накладено заборону на контакти в дні свят, під час постів, заборона оголеного тіла). Засуджувалися сексуальні відносини протягом досить довгого часу, хоча навіть в цей період з’являлися течії, що підтримували даний вид стосунків.

Погляди в епоху Відродження заперечували чернечий аскетизм і правила помірності та саме в цей час почалася еротизація культури. Відбувалося відновлення в правах тіла, його вже більш вільно стали зображувати у живописі, надаючи увагу тілесним переживанням, що включали в себе еротичні. Однак досить швидко вигляд оголеного тіла в природному та фізіологічному ключах почав викликати моральну та естетичну критику. Настали часи лідерства репресивної антисексуальної статевої моралі, до Європи повернулося звичне ворожнече відношення до сексуальних зв’язків.

В 16-18 століттях оголене тіло спочатку заборонялося в суспільних місцях, а згодом стало мало не забороненим навіть наодинці, саме в цей час з’являється нічний одяг), придушувалися жага до любовних стосунків в будь-якому віці, різко посилилася цензура на мовлення, тобто викорінювалися слова, що виражали тілесні переживання).

Протягом 19 століття розвилось кілька напрямків і у відношенні до інтимного життя. Розцвітала нова придворна моральність, що звільняла від заборон сексуальних стосунків, розвивалась романтична течія,вікторіанізм та пуританство. В цей же час з’являється та поширюється подвійний стандарт в статевій моралі, що до наших днів зберігся і проявляється в пригніченні сексуальної ініціативи та активності жінок і досить терпимих, поблажливих поглядах суспільства до вияву чоловічої сексуальності.

В 20 столітті лібералізація поглядів в статевій моралі призводить до радикальних змін сексуальної поведінки людей. Відбувається розмежування на чоловічу та жіночу соціальні ролі, змінюються також шлюбно-сімейні стосунки — сім’я зводиться тепер до подружньої пари та до її дітей, змінюється роль материнства в родині, відбувається інтимізація внутрішньо сімейних стосунків. Також відбуваються глибокі зміни в культурному житті людей — повертається еротизм, розширюються кордони мовної пристойності, змінюється ставлення до інтимних переживань та емоцій.

Швидко переглядаються та оновлюються норми сексуальної поведінки та зв’язані з цим моральні установки. Наявність сексуальних зв’язків почали сприймати як нормальне явище, навіть якщо в них відсутнє кохання, що посприяло різкому зростанню кількості дошлюбних зв’язків. Це також посприяло зростанню сексуальної активності чоловіка та жінки зареєстрованих у шлюбі, та протистояння традиційним релігійним заборонам та поява нових, ефективних засобів контрацепції сприяли досить більшому, в порівнянні з минулим, розмежуванню еротичних та сексуальних стосунків від репродуктивної функції.

Нова мораль розширювала можливість для вибору, давала право особи самій вибирати відповідну їй манеру вчинків в сексуальній сфері життя. Важливі зміни відбулися також і в культурі стереотипів маскулійності й феміністічності. Вони стали менш жорстокими, та більш суперечливими у своєму внутрішньому змісті. Традиційні риси переплітаються з новими, крім того, вони стали значно повніші і різноманітніші.

Та не дивлячись на позитивні сторони, лібералізація статевої моралі разом з низькою сексуальною культурою і відсутністю чи недостатньою статевої освіти спричинює ряд серйозних наслідків — зниження рівня статевої моралі розростання кількості небажаної вагітності, поширення захворювань, що передаються статевим шляхом , проституції, порнографічної індустрії. В умовах зменшення впливу обмежень ззовні, збільшується роль індивідуальної відповідальності та самоконтролю кожної людини за свої рішення.

Добавить комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован.