Принципи сприйняття критики та їх значення для ділового спілкування

kritikaКожна людина у своєму житті стикалась з критикою. Це неминуче явище неодмінно буде присутнє і в діловій сфері життя. Постає тільки одне запитання – «Як на неї реагувати, сприймати ?».

Згідно з словником, критика – це аналіз чи оцінка когось/чогось із метою виявлення та усунення вад. З цього визначення стає зрозуміло, що критика не є негативним явищем ( хоча 90% людей так її і сприймають ), це обговорення яке допомагає визначити позитивні якості людини, виявити і виправити недоліки. Хоча, чуючи критику у свою адресу кожен намагається побачити у цьому не допомогу у виправленні негативного, а вказування на негативне, не схвалення чогось.

Таким чином включаються захисні психологічні механізми ( часто механізм раціоналізації — механізм під час якого людина намагається виправдати свою поведінку, наводячи будь-які аргументи на свій захист), через які людина не буде об’єктивно і конструктивно сприймати критику.

Отже, зрозуміло, що критика буває конструктивна і деструктивна. В конструктивній критиці акцент робиться на не на особистості, а на фактах. Якщо ж критика в ході переговорів спрямована виключно на особистість і висловлення негативного характеру – це буде деструктивна критика. Тому, задля того, щоб в ділові сфері спілкування існувала тільки конструктивна критика, яка буде стимулювати робітників виглядати в очах керівників і співробітників достойно, робітник повинен намагатися всіляко виправити становище.

Тобто, якщо в діловому спілкуванні буде панувати атмосфера поваги один до одного, людина буде спиратися і правильно реагувати на критичні зауваження, співробітники буду цінувати думку того ж керівника, а керівники будуть притримуватись принципів і правил конструктивної критики, тоді у колективі повинна панувати доброзичлива обстановка, висока продуктивність праці.

Кожен повинен знати основні принципи сприйняття критики, за для продуктивності не тільки професійної але і особистісної. Отже, нижче основні принципи сприйняття критики у діловому спілкуванні:

Для початку вам необхідно дослухати опонента до кінця, ні в якому разі не перебиваючи його. Слухати слід уважно, вдумливо.

Якщо мене критикують – від мене очікували кращих результатів.

Сприйняття критики залежить від того у якій формі це роблять.

Вам необхідно зрозуміти, що саме і з якої причини людина вам це говорить.

Конструктивну критику необхідно навчитися сприймати.

Необхідно погодитись з таким висловом – « завжди є куди прагнути, рости».

Критика допомагає визначити думку опонента з приводу предмета обговорення.

Завжди потрібно підтримувати опонента у висунутій критиці, навіть якщо він не правий, оскільки це дасть можливість розібратись у питанні.

Зрозуміти, що критична думка допомагає зрозуміти себе, допомагає зробити акцент на тому, над чим ще потрібно попрацювати. З цього випливає, що критика є поштовхом до саморозвитку.

Якщо критика відсутня – це все ж таки негативне явище, це є показником недовіри чи зневаги в здатність її правильного сприйняття.

Крім основних принципів, можна приводити ще безліч другорядних. Наприклад: якщо мене критикують, значить, вірять у те, що я виправлюсь; критика є корисною, оскільки ми звернемо увагу на ті сфери діяльності, про які раніше не думали ; абсолютно з кожної критики можна отримати користь; критика — це моє вдосконалення; у того кого критикують нема права на образу, лише на раціональне осмислення ситуації і т. ін.

Завжди потрібно пам’ятати вислів « ніхто нас так не навчає, як наші вороги». Під ворогами, в даному випадку, потрібно розуміти людей, які нас критикують. Ця приказка узагальнює всі вище перераховані принципи і нагадує нам, про продуктивність критичних зауважень і про те, що потрібно вміти робити правильний висновок, більше не допускати можливостей зробити негативні судження щодо нас.

Згадаймо варіанти подання критичних зауважень. Серед них найбільш уживаними є:

Критика дорікання: Ну що ж ти…
Критика – похвала: Ця робота зроблена добре, але ось…
Критика підбадьорення: Нічого, в наступний раз виправиш…
Критика – здивування: Невже це ви зробили цю роботу?! Не очікувала…
Критика – надія: Сподіваюсь в наступний раз…
Критика аналогія: А ось я…
Конструктивна критика: Я боюсь, що в наступний раз робота буде зроблена з тією ж помилкою; Зробили не правильно, переробіть.
Критика пом’якшення: Напевно ви десь зробили помилку…
Критика – натяк: Я знала одну людину, яка зробила так як ви. Так ось їй було не солодко…
Критика — вимога: Цю роботу вам потрібно неодмінно переробити…

Ми повинні пам’ятати, що не завжди нашу роботу будуть оцінювати по тому варіанту критики, який буде нам подобатись, адже в діловому спілкуванні будуть присутні всі форми критичних зауважень. Тому треба завжди притримуватись принципів сприйняття критики, оскільки якщо ми будемо негативно оцінювати критику, то вона буде визивати у нас напругу, а якщо позитивно – полегшення, оскільки ми будемо знати, що все можна переробити і це буде гарним досвідом для нас.

Отже, у висновку, хотілось би зазначити, що критика повинна існувати у будь-яких ділових співбесідах. Вона повинна бути корисною і вказувати не на особистісні характеристики, а на ситуативні, про конкретні факти. Цих вимог повинні дотримуватись керівники, оскільки вони найчастіше критикують співробітників. У свою чергу, робітники повинні знати правила і принципи, за якими кожне критичне зауваження – позитивне явище, при якому ми обмінюємося думками з приводу певної проблеми, плануємо варіанти виходу з неї і в решті решт робимо справу правильно.

Добавить комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован. Обязательные поля помечены *