Моральне виховання: пошуки нових підходів

Moral_EticaМоральне виховання — це певний вплив оточення, що має формувати моральні якості, почуття, через засвоєння поведінки моральних ідеалів.
Поняття «мораль» кожна людина розуміє по своєму. У широкому та загальноприйнятому розумінні мораль — це певні норми,погляди,оцінки,що сформувались у суспільстві і координують відносини між людьми у сфері їх життя.

Завдання морального виховання навчити нормам та певним правилам моральної поведінки,навчити користуватись цими правилами у повсякденному житті.
Головною ціллю морального виховання є становлення моральної свідомості людини. Свідомість – це те,як людина ставиться до певних ситуацій дійсності та те на скільки саме людина усвідомлює цю ситуацію. Моральна свідомість – це свідомість людей,що є відображенням стосунків людей,ідеалів. Також це поняття розкриває такі поняття як добро і зло,погляди на те у чому сенс життя людини та її призначення у цьому світі.

Формуванням моралі перш за все мають займатись батьки,тому що саме сім`я починає для дитини шлях пізнання всього,і саме сім`я дає певну модель поведінки у майбутньому. Перші люди з якими знайомиться дитина це її батьки та рідні,з ними вона проводить весь час,наслідує поведінку та створює для себе моделі понять про навколишній світ,відкриває нові права,правила,обов`язки . Тому сім`я має докладати певних зусиль,щоб вплив на формування в дитини моральних якостей був цілеспрямованим.

Також завдання по формуванню моральних якостей лежить перш за все на вихователях в дитячих садочках,на вчителях у школах, а згодом цю роль беруть на себе викладачі в училищах або вищих навчальних закладах. Не менш важливу роль грають засоби масової інформації (телебачення, газети, радіо, книжки, тощо.). Не треба забувати про відвідування театрів, музеїв та виставок, спілкування зі старшими людьми які можуть допомогти формуванню певних якостей шляхом передачі свого життєвого досвіду.

Головні риси моральності людини, які треба виховати це: доброта, милосердя, любов до батьків, оточення, природи, безкорисливість, вміння прийти на допомогу, як до рідних, так і до не знайомої людини,слідкувати за своїми діями аби вони мали доброзичливий характер,берегти природу.

На жаль багато людей забуває про покладену на них відповідальність у вихованні моральних якостей дитини. Батьки все рідше спілкуються з дітьми і все менше розказують про незримі оку людини цінності, не говорячи вже про те, що й більшість батьків не подають приклад навіть своєю поведінкою. Діти все частіше переймають негативні риси характеру та поведінки, оскільки не мають в сім`ї позитивної та високо моральної моделі для наслідування. Розповсюдженою картиною є брак часу батьків на спілкування з дитиною, тому часто щоб відволікти дитину на певний час і зайнятись своїми справами батьки вмикають телевізор,з якого малюк і черпає інформацію. На жаль в наш час по телевізору дитина в більшості випадків бачить далеко не позитивні приклади поведінки, які згодом переносить і на своє життя. Є звісно й позитивні приклади виховання, але таких лишається все менше і менше.

Я вважаю, що формувати моральні якості дитини треба майже від народження,оскільки на перших роках життя дитя наче губка, що вбирає в себе все навколишнє.
Починати треба перш за все з відносин між батьками та іншими членами родини тому, що в цьому оточенні немовля проводить перші роки життя і в цей час для неї дуже важливе емоційне спілкування. Якщо дитина бачить постійні сварки батьків і відчуває негативізм, то такі якості як доброта, милосердя не будуть сформовані в потрібній мірі.

Великим прикладом для формування моралі в дитини є – казки. В казках добре видно і доступно подані поняття добра, зла, взаємодопомоги, відваги, чесності. В казках завжди є позитив, що являє собою приклад для наслідування, адже зло ніколи не отримує перемогу, добро – це та велика сила, що світить, як вогник в темряві й допомагає жити. Позитивні герої казок наділені саме тими рисами,які батьки мають ставити прикладом для дитини.

Одним із видів пізнання світу для дитини, на рівні з казками є – мультики. Прикладом є мультиплікаційний фільм «Кот Леопольд». Головна ідея цього мультфільму викладена у фразі, яку неодноразово повторює головний герой «давайте жить дружно» . Саме з цим по життю йде кіт Леопольд і показує нам, що навіть краплина добра робить світ краще. Але на жаль в наш час не всі мультики мають такий позитивний характер, тому батьки повинні слідкувати за тим, що пропонують дитині.

Важливу відіграють також вихователі і вчителі. Саме вони стають по суті другою родиною для дитини. Педагог має бути прикладом і прививати нові або удосконалювати ті якості, що змогла дати дитині сім’я. Вчитель закладає певну модель спілкування в колективі і головне його завдання зробити так,щоб це спілкування було наповнене добротою і розумінням,співчуттям та підтримкою. А коли батьки дають дитині певну базу необхідних понять і розумінь, то педагог лише допомагає і корегує дитину на її шляху до вдосконалення.

Відвідування всілякого роду виставок та галерей, прививає почуття прекрасного. Картини художників надихають на щось позитивне, піднесене. Мистецтво певним чином шліфує в людини відчуття прекрасного, ідеального.

Також ми маємо вміти виховати в людини такі важливі почуття, як патріотизм і любов до своєї країни. Патріотизм не з’являється раптово його треба виховувати свідомо і цілеспрямовано, рідна країна та народ мають викликати в людини любов та повагу, тому що ніде ти не отримаєш і ніхто тобі не дасть такої сили, як рідна земля та твій народ. Не можна жити в країні яку ти не любиш і спілкуватись з народом, якого не поважаєш.

Нам дорослим слід пам’ятати тільки одне: для того щоб виховувати моральні цінності в когось і давати поради про виховання їх в інших, треба самому відповідати поняттю «моральна людина». Змінювати світ потрібно зі змін у собі, тоді ми збудуємо нове краще, людяніше, добріше, моральніше суспільство!

Добавить комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован.