Чому людська мораль засуджує самогубство?

suicidКожного з нас, напевно, в певні періоди життя відвідували думки про цінність життя, його сенс. Проблема самогубства супроводжувала людство протягом усього його існування. Але чи часто суспільство замислюється над тим, чому деякі люди вибирають самогубство?

Які причини самогубства, в чому його сенс, мета, послання, якщо так можна висловитися? Що змушує людину робити моральний вибір на користь самогубства? Наскільки він виправданий, або ж йому немає виправдання? Якщо звернутися до історії, то самогубці піддавалися беззастережному осуду: релігія забороняла їх відспівувати, а ховати можна було тільки за огорожею цвинтаря.

Це стосується не тільки християнства, але й інших релігій. Це вважалося великим гріхом, богопротивним діянням. Родичі ретельно приховували свою кровний зв’язок з людиною, яка наклала на себе руки. Можливо тому, що боялися бути звинуваченими в пособництві, у причетності. А так як вчинили самогубство або спробу перервати життя автоматично зараховували, і продовжують зараховувати до психічно ненормальним, то з побоювання заплямувати свій родовід як би «забувають» про інцидент одного разу. А можливо вони десь інтуїтивно розуміють, що самогубство суперечить людській природі з етичної точки зору.

Суспільство стверджує, що самогубство – це аморальний вчинок, що не можна виправдовувати. Ряд тверджень доказують це:
Священність життя є мета, а не засіб існування, а самогубство порушує цей закон;

Закон моральної сутності людини, що є вродженим та розвивається разом з особистістю, порушується аморальним вчинком
Самогубство стає між душею людини та обов’язком перед Богом, Творцем.

Також самогубство порушує зобов’язання людини перед суспільством.

Тези на захист самогубства викристалізувалися і отримали розголос порівняно недавно. Це пов’язано з виділенням двох форм суїциду. Одна з них — емоційний суїцид або ірраціональне вбивство себе у всіх різновидах. Друга форма суїциду: виправданий суїцид. Це раціональне і сплановане так зване самовизволення через самогубство. Іншими словами, це автоевтаназія, що використовує суїцид як засіб. Адже через прогрес біологічних і медичних наук виникають трагічні ситуації, коли за рахунок надсучасних технологій продовжуються страждання невиліковно хворої людини летальний діагноз якого ні в кого не викликає сумнівів.

До того ж безнадійні муки самого пацієнта слід помножити на муки його близьких, безсилих хоч якось допомогти йому, і на моральні страждання в тому випадку, коли він здатний усвідомити всю тяжкість положення своїх близьких. Тут лікар і близькі хворій людині стикаються з моральною дилемою, яка, на жаль, не залишає їй ніякого етично виправданого виходу. Доводиться замислюватися над дуже складною проблемою.
Філософ І. Кант досить чітко обґрунтував свою точку зору на суїцид, проте він не міг передбачити того технічного прогресу, в тому числі і в медицині, який ми спостерігаємо сьогодні.

Біологічні та медичні науки, покликані продовжувати життя і полегшувати страждання людей завдяки своїм технологіям подовжують найтяжкі страждання невиліковних людей і муки їх близьких. Виникають ситуації, коли важко, а часом і неможливо керуватися традиційними нормами етики. Саме для таких випадків створюються лікарняні етичні комітети. Сучасність вимагає, на мій погляд, поновлення етичних норм. І які вони будуть у майбутньому, залежить від морального і морального виховання та освіти нинішнього покоління.

Варто вбачати в самогубстві саме злочин? За добу християнських вірувань самогубство було заборонено. В 452 році Арійський Собор наголосив, що самогубство є злочином, дійством диявольської злоби. З 563 року в Паризькому соборі за порушення даної заборони існували каральні санкції.

Універсальна соціальна санкція проти самогубців, які сприймаються суспільством як девіантов — соціальна ізоляція, тобто виключення з простору соціальної комунікації за стіни тюрем, психіатричних лікарень. Церква ізолює самогубців, забороняючи для них ритуал церковних похорону і виносячи їх могилу за огорожу цвинтарного спільноти добрих парафіян. Технологія ізоляції самогубців лише замаскована там, де саме право формально визнано.

Людина має право сама перервати своє життя, але … поодинці. Будь-яке, навіть пасивна, присутність іншої особи таїть для останнього загрозу кримінального покарання, не кажучи вже про співучасть у цьому вчинку. Суспільство рятує себе, знищує соціальними санкціями спроби соціалізувати самогубство. Включити це діяння в простір комунікації і співпраці.

Самогубство не просто вибір людини, воно засуджується культом людської особистості, людського існування, на якому тримається вся мораль. Ці доводи підтверджуються тим, що наші сучасні погляди відрізняється від поглядів народів старовини. Тоді в самогубстві вбачали негідний суспільний вчинок; релігія засуджувала непокору Богові. Ми ж сприймає мого його за своєї суті з точки зору релігії. Самогубство засудили всі церкви та собори, а світська рада вигадуючи нові покарання, слідкувала за діяннями церкви та наслідувала її.

Служителі Богу стверджували, що в кожній людині є безсмертна душа, частина божества, і ми повинні берегти свою святенність перед Богом. При цих умовах самогубство зараховується до аморальних вчинків, бо воно заперечує всю релігію, мораль людства.

Добавить комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован.